Department of Architecture Forum - Assiut University

بوابة المنتدىالرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Dr. Hesham
عضو هيئة تدريس
عضو هيئة تدريس

ذكر
بلدك : مصر
جنيه مصري : 3274

مُساهمةموضوع: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   01/02/09, 11:16 am

بسم الله الرحمن الرحيم
أعزائي الطلبة والطالبات بقسم عمارةأسيوط

هذا الموضوع لإبداء رأيك في المواد الدراسية في القسم
ولتنظيم الموضوع سوف يكون ابداء الرأي كالتالي
المواد الدراسية التي تدرس في سنة ثالثة عمارة في هذه الصفحة ... وباقي السنوات لكل سنة صفحة أو موضوع خاص بها
كل واحد منكم يقول رأيه لكن بشكل منظم
يعني يوضح هو بيتكلم عن مادة ايه من مواد ثالثة عمارة
يوضح رأيه بخصوص محتوى المادة ، طريقة تدريسها ، طريقة التقييم، ... الخ ممكن تقول رأيك في أي شيئ يتعلق بالمادة الدراسية

الرجاء من كل واحد منكم انه يكون موضوعي في كلامه
بمعني:
البعد عن المبالغة أو التهويل
البعد عن التجريح ... أو أخذ الموضوع على محمل الدعابة
أن كل من يدلي برأيه يتحدث عن السنة الدراسية التي هو بها

وفي النهاية الهدف من الموضوع هو الصالح العام للجميع ... طلبة وهيئة تدريس فكلنا في القسم أسرة واحدة وهدفنا واحد
مع تحياتي لكل من يشارك وكل من لم يشارك في الموضوع

نبدأ؟ ...... على بركة الله

د. هشام حسن علي
Eng Abdelrahman Hussein
معيد في قسم عمارة
معيد في قسم عمارة

ذكر
بلدك : Egypt
جنيه مصري : 3219

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   02/02/09, 08:26 pm

شكرا يا دكتور هشام علي هذا الموضوع
وأنا عن نفسي أحب أعرف رأي الطلاب عن المواد التي قمت بالمعاونة في تدريسها لهم
مثل التصميمات التنفيذية والتصميم المعماري والقوانين والتشريعات وغيره
انا عن نفسي لما اتعينت جديد كنت بحب اعمل استبيان خاص بي للطلاب في اخر الترم لمعرفة ارائهم
واكيد استفدت من هذا الاستبيان

يا ريت كل طالب يكتب رأيه بصراحه وخصوصا في موضوع الواسطة في القسم
لأن ناس كتير بتقول ان القسم كله واسطة وخصوصا الناس اللي من خارج القسم
انا عن نفسي: بالنسبة للمواد اللي قمت بالمعاونة في تدريسها كنت حريص ان كل واحد ياخد حقه

يا ريت كل طالب (من أي دفعة وخصوصا دفعة رابعة لأني درست لهم وكمان هم اكتر ناس بيدخلو المنتدي مش دفعة تالتة (!!!)) يكتب رأيه بصراحه
أنا مش د
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   03/02/09, 01:43 am

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا واضح ان الناس مش متفاعلة أبدا مع الموضوع
ربما لسبب من اتنين
1- ان كل شيئ تمام ومافيش أي ملاحظات من طلبة القسم بخصوص أي مادة من مواد الدراسة في أي سنة ... وده شيئ جميل جدا لو كان صح
2- ان الناس خايفة تقول رأيها
لو كان الاحتمال الثاني ... ممكن الدخول بالطريقة دي
اخرج من الموقع اعمل كليك على كلمة خروج
ادخل تاني
اكتب رأيك

مع تحياتي
Dr. Hesham
عضو هيئة تدريس
عضو هيئة تدريس

ذكر
جنيه مصري : 3274

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   03/02/09, 02:01 am

السلام عليكم
على فكرة .. المشاركة اللي فاتت دي مشاركتي انا
وكان مفروض اختار لنفسي اسم (أنا مش د. هشام حسن علي) ... بس يظهر ان اطول اسم لا يزيد عن 8 حروف
المهم
ان الواحد لو محرج ممكن يدخل بإسم زائر ومافيش مشكلة

مع تحياتي
AhMaD JaMaL
مدير المنتدى
مدير المنتدى

ذكر
بلدك : قنا
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 14149

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   03/02/09, 05:28 am

شكرا يا دكتور على فكرة الرد عن طريق زائر عشان الناس تتأكد ان ليها مطلق الحرية في الرد

تحياتي

شعارنا
منتدى قسم العمارة الرأي والرأي الاخر

-------------------------------------------
<br>
http://3marh.mam9.com
SEHAM MOHAMED
.
.

انثى
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2010
جنيه مصري : 3226

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   17/02/09, 10:20 pm

السلام عليكم
اولا بحب اشكر د.هشام على هذا الموضوع الرائع والمجهود المبذول فيه لمعرفة أراء الطلاب
احب اقول رأيي في مواد الترم الاول
بالنسبة للتصميمات التنفيذية : هي المادة جميلة ومفيدة جدا واعضاء التدريس ممتازين حدا بس المشكلة الوحيدة ان المفروض تكون الزيارات الميدنية كتيرة علشان يبقى عندنا فكرة اكتر عن المواقع ومش شرط تكون في وقت السكشن لكن في اي وقت واللى مش عاوز يجيي ميجيش
بالنسبة للتصميم المعماري :انا بجد مش راضية عن مستوايا ومستوى الدفعة كلها ولكن مش عارفة المشكلة فين ياريت حد يقولي العيب كان في اية
بالنسبة للبيئة والمناخ : بصراحة د.سلوى بذلت اقصي جهدها عاشان تفهمنا وتحببنا في المادة ربنا يكرمها بجد
اما مواد مدني: فاني مؤمنة المادة مفيدة جدا ويجب ان تفهم تماما ولكن المشكلة كانت في الامتحان فان وقت الامتحان (4ساعات )استحالة يكفى 3مواد كل مادة تحتاج ل3ساعات علشان تتحل فياريت ينقسموا كل امتحان لوحده
بالنسبة للقوانين والتشريعات: بحب اشكر قوي م. عبد الرحمن لاني اعتقد انه اكتر واحد تعب معانا في هذة المادة وبرضه انا موافقة د. ايمن ان الدفعة كانت فعلا مش عايزة تشتغل في هذة المادة (يمكن بسبب كثرة المواد وكثرة المشاريع اللي كانت علينا)ولكن برضة هي فعلا مادة مهمة جدا
اما رأيي في الترم ككل فانه كان مليان كتير وكان صعب شوية والمشروعات المطلوبة كانت كتير
في النهاية اهو ترم وعدى وربنا يستر في النتيجة وان شاء الله الترم التانى يكون افضل
وشكرا. ....والسلام عليكم
eng amr mamdoh
.
.

ذكر
بلدك : asyut
جنيه مصري : 3083

مُساهمةموضوع: رد: ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة   09/03/09, 12:37 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا أول مرة أشارك هنا في الفرقة التالتة وأنا عارف إنها متأخرة جدا جدا جدا ولكن هقول بإختصار رأيي في الترم الأول والمواد ده لأني كنت بدي سنة تالتة 3 مواد في الترم (كل المواد ما عدا القوانين)
أبدأ بأحب مادة لي (البيئة والمناخ)
كانت في لخبطة في نص السنة وأنا معترف إننا (أنا وم/داليا ود/سلوي) تعبنا الدفعة بما فيه الكفاية وكانت النتيجة إن الناس بدأت تتعب وتمل طول البحث بالأخص ولكن في النهاية د/سلوي مشكورة لمه المنهج وسهلت إمتحان الترم علي الأخر
أما بالنسبة لي (التمارين) ففي ناس نقلت التمارين وخدت درجات ماتستحقهاش (3-4 طلاب) ولكن الرقيب هو الله وهنعالج الموضوع ده السنة الجاية لو ربنا عطانا عمر
التصميم المعماري
واضح من النتيجة (5 شايلين المادة وحوالي 5 جيد جدا و2 ممتاز والباقي مقبول أو جيد) إن الناس مش راضية عن النتيجة والمشروع ولكن أعتقد إن النظام المتبع في المادة سواء التقييم أو الدرجات أو النظام نفسه من أحسن الأنظمة ولكنه شديد علي الطلبة شوية بصراحة (بما إننا بنتكلم بصراحة) ولكن الطلبه أعتقد مش حاللين كويس في أخر السنة وكان فيه تهريج في أعمال السنة منهم (13 واحد ناجح في مرحلة الواجهات) مش عارف المشكلة كانت فين زي ما م/سهام قالت
التصميمات التنفيذية
أعتقد إن المادة دي بالذات ماشيه زي الساعة بالظبط كل واحد عارف دورة إيه وهيسلم إيه وهيعمل إيه وهياخد كام تقريبا ودي عدت بسلام من غير مشاكل تقريبا
وفي النهاية أحب أقول سنة تالتة شدوا حيلكم في الترم التاني وربنا معاكم وشكرااااا
طالبة3
زائر

مُساهمةموضوع: الرد على د.هشام   23/10/09, 06:23 am

بصراحة وبكل وضوح انا فرحانة بالدفعة اللى انا فيه وبحس انهم اخواتى بجد
واحب اشكر الظروف اللى خلتنى مع الدفعة الجامدة دةوكمان الدكاترةوالمعيدين(القسم)
اما بالنسبة للمواد سنة 3 فربنا يستر ويعديها على خير
السنة دة بيعطونا دكاترة كويسيين خالص والشرح تمام جدا
ويارب نعطيهم نتائج مقابلة لتعبهم معانا
انا عارفة ان سنة ثالثة صعبة ولكن مفيش حاجة اسمها صعب وبالارادة والعزيمة وعدم النوم ورضا ربنا علينا يسهل كل الصعب
صدعتكم معايا ولكن انا فى اول الترم ومش عارفة لسة اعطى راىومش عاوزة احكم على الظروف بظاهرها وادعولى
شكرا يادكتور هشام على الموضوع دة

ما هو رأيك بخصوص كل مادة دراسية في السنة الثالثة بقسم العمارة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1