شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
آيه نائل
.
.
انثى
عدد المساهمات : 633
العمر : 27
بلدك : مصر
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 3343

الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 14/02/09, 09:04 pm
Laughing
Laughing Laughing
Laughing Laughing Laughing
Laughing Laughing Laughing Laughing

هناك حكمة تقول " الوقاية خير من العلاج "
وتصدق هذة الكلمة بصورة أفضل على الضحك , اذ أنه وقاية لكثير من الأمراض, كما أنه أيضا علاج , اذ ينصح الأطباء بعض المرضى بالضحك ,
وذلك لأهميتة , ومنها :
الصحة النفسة , حيث يحقق السعادة ويجعلك تلقى الحياة بالتفاؤل و الأمل ,ويذيد من قدرتك على الاسترخاء لهدوء الأعصاب , ويؤدى الى خفض معدلات
افراز المواد الكيميائية المتربطة بحالات التوتر العصبي , وضغط الدم و أمراض القلب حيث ينعش القلب ويقلل من الاصابة بتجلط الدم , ويذيد من حدة الألم كما أنه ينعش الذاكرة ويقويها حيث يرفع من قدرتك على الاحتفاظ بالمعلومات لأطول فترة ممكنه ويجدد ويوسع القفص الصدرى وينشط الرئتين
ف
" دع الحزن واضحك ,,,,,,, تضحك الدنيا لك "
و
"تبسمك فى وجه أخيك صدقة "
avatar
F-A_3marah
.
.
انثى
عدد المساهمات : 2676
العمر : 27
بلدك : أسيوط
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5932

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 14/02/09, 09:30 pm
معلومات جميلة جدا يا أية
فعلا الضحك ليه فوائد كتير
طبعا غير انه بيمنع الإكتئاب
متهيألي عمرنا ما شفنا حد بيضحك وعنده إكتئاب
صح؟

تسلم ايديكي يا اية
avatar
eng_fatma a7mad
مشرفة المنتدى العام
مشرفة المنتدى العام
انثى
عدد المساهمات : 3560
العمر : 26
بلدك : أسيوط
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
. :
جنيه مصري : 12014
http://www.3marh.mam9.com

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 14/02/09, 09:53 pm
شكرا يا ايه ليكى
موضوعك جميل جدا
avatar
آيه نائل
.
.
انثى
عدد المساهمات : 633
العمر : 27
بلدك : مصر
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 3343

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 14/02/09, 10:33 pm
شكرا على مرورك يا فودى
منوره يا بنتى


شكره يا بطه على مرورك يا قمره
وطبعا منوره
avatar
Eng yota.E
.
.
انثى
عدد المساهمات : 1126
العمر : 26
بلدك : مصر
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 4254

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 19/02/09, 10:23 pm
طبعا يا يويو احنا اكتر ناس عارفين الحكايه دي
هههههههههههههه Laughing
طبعا فهماني
وخصوصا يكتر الضحك بعد كل امتحان سبحان الله
بجد الضحك ده نعمه من عند ربنا
ربنا يدومها نعمه علينا cheers
avatar
آيه نائل
.
.
انثى
عدد المساهمات : 633
العمر : 27
بلدك : مصر
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 3343

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 27/02/09, 04:25 pm
فعلا انا شايفه ان فى انواع كتيره من الضحك منها مثلا
ضحكى انا ويوته بعد كل امتحان
اصل هيه حاجه بصراحه محيره
يأما نضحك يأما نعيط
بس واحنا بنختار الضحك
وعلى رأى المثل
هم يضحك وهم يبكى وهم يا جمل
بس بصراحه حكايت ان كلى الى بيضحك مش بيجيله اكتأب دى اعتقد انها مش حقيقيه أوى على الأقل
معايا
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههه
يالا يا جماعه أضحكوااااااااااااااااااااااااا Laughing
ahmedmoharram
.
.
ذكر
عدد المساهمات : 1223
العمر : 33
بلدك : الاقصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : متخرج
جنيه مصري : 3569

بطاقة الشخصية
مرئي للجميع:

رد: الضحك وقايه و....علااااااااااااج

في 28/02/09, 10:11 pm
آيه نائل كتب:فعلا انا شايفه ان فى انواع كتيره من الضحك منها مثلا
ضحكى انا ويوته بعد كل امتحان
اصل هيه حاجه بصراحه محيره
يأما نضحك يأما نعيط
بس واحنا بنختار الضحك
وعلى رأى المثل
هم يضحك وهم يبكى وهم يا جمل
بس بصراحه حكايت ان كلى الى بيضحك مش بيجيله اكتأب دى اعتقد انها مش حقيقيه أوى على الأقل
معايا
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههه
يالا يا جماعه أضحكوااااااااااااااااااااااااا Laughing
الله يخرب عقلك يا ايه ضحكتيني بجد هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى