شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

&&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 03:39 am
] فكـــــر قبل أن تتكلم..][


إذا ما كانت الكلمات التي ستخرجها ستؤذي مشاعر الآخرين
ولن تستطيع بعدها الاعتذار لعمق الجرح الذي سببته فالكلمات أقسى
واكبر من ضرب السيوف

][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



بكل كلمة تخرج من فمك فإما أن ترفع قدرك عند الناس
وإما أن تذلك وتبقى نادما على كلمة خرجت منك دون تفكير…


][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



إذا ما كانت كلماتك ستكسبك الأجر عند الله أم تغرقك بالذنوب
فأما كلمات تخرج كأنها درر وأما كلمات تبعد عنك البشر..


][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



قبل أن تغتاب فلان وتسب فلان وتعيب على ذاك الشخص وذاك
فلست وحدك من يرى عيوب الآخرين فكل الناس ترى عيوبك وكل الناس لها أفواه


][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



إذا كنت ستغضب فاصمت فإنك لا تعرف ما قد تقوله في لحظة غضب
فأما ستقول حقائق مؤلمة أو أكاذيب تطفي من نار غيظك


][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



لا تجعل عواطفك تتكلم عنك تكلم بعقلك ثم زنه بقلبك فليس كل الناس لها قلب كقلبك
وليس كل الناس لها عقل كعقلك…


-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
الاء ابو الفتوح محمد
مشرفة منتدي التخصصات
مشرفة منتدي التخصصات
انثى
عدد المساهمات : 1025
العمر : 26
بلدك : سوهاج
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 6919

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 04:03 am
][ فكـــــر قبل أن تتكلم..][



لا تجعل عواطفك تتكلم عنك تكلم بعقلك ثم زنه بقلبك فليس كل الناس لها قلب كقلبك
وليس كل الناس لها عقل كعقلك…


تسلم ايدك بشمهندس عمرو
موضوع اكتر من رائع عايزين نشوف مواضيع جامده كده كتيييييييييييييييييييييييران شاء الله
ربنا يكرمك
lol!
avatar
shimaa
.
.
انثى
عدد المساهمات : 1087
العمر : 30
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 3815

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 05:05 am
شكرا يا عمرو على الموضوع الجميل ده
فعلا مش كلمه هاتقولها للناس هايفهموها زى ما انت تقصدها بالعكس ممكن يفهموها عكس ما انت تقصدها خالص
وعلشان كده لازم فى كلامنا خصوصا مع الناس اللى علاقتنا بيهم محدوده او مش يعرفونا كويس
لازم نفكر كويس فى كل كلمه نقولها بحيث اننا نتكلم زى ما الناس هاتفهمنا
وشكرا مرة تانيه
avatar
r.sh.a
.
.
انثى
عدد المساهمات : 1443
العمر : 29
بلدك : مصر حبيبتي
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 7263

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 06:40 am
شكرا يابشمهندس عمرو
بجد بجد موضوع راااااائع
الواحد لو فكر كويس قبل مايتكلم وخلى ربنا قدامه
هيلاقي نفسة بيتكلم قليل
عشان اغلب كلامنا ملهوش لزمة وممكن نكون بندايق حد او بناخد ذنوب
ويفضل العداد يعد علينا ذنوب
ربنا يكرمك يابشمهندس
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 03:57 pm
ميرسى يا الاء على مرورك وكلامك الجميل

نورتى التوبيك يا بشمهندسه

ربنا يكرمك

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 03:58 pm
العفو يا شيماء

نورتى التوبيك بمرورك

ربنا يوفقك

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 04:00 pm
عندك حق يا ريهام

((ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد))

لازم ناخد بالنا من كلمه بنقولها

لأنها اما هتتكب حسنه او سيئه


نورتى التوبيك يا بشمهندسه

ربنا يكرمك

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5635

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 04:36 pm
جزاك الله خيرا يا بشمهندس
موضوع حلو
وفعلا الواحد المفروض يفكر قبل ما يتكلم
والمثل بيقول
لسانك حصانك ان صنته صانك
avatar
eng_nada1990
مشرفة قسم كلام نواعم
مشرفة قسم كلام نواعم
انثى
عدد المساهمات : 2306
العمر : 27
بلدك : اسيوط
التخصص : طالب في قسم الهندسة الميكانيكية
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 13543

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 07/09/09, 05:06 pm
شكرا يابشمهندس
علي الموضوع الجميل دا
بجد لازم الواحد يفكر قبل مايتكلم اوياخد قرار
لا تجعل عواطفك تتكلم عنك تكلم بعقلك ثم زنه بقلبك فليس كل الناس لها قلب كقلبك
وليس كل الناس لها عقل كعقلك…

وفعلا المفروض نفكر بعقلنا مش بعواطفنا
توبيك رائع
تسلم الايادي يابشمهندس

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 08/09/09, 02:01 am
العفو يا ندى

نورتى التوبيك يا بشمهندسه

ربنا يكرمك

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Eng yota.E
.
.
انثى
عدد المساهمات : 1126
العمر : 26
بلدك : مصر
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 4283

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 09/09/09, 01:44 am
ايه المواضيع المواضيع الجامده دي
بس ده اللي متعودين عليه منك ديما

لا تجعل عواطفك تتكلم عنك تكلم بعقلك ثم زنه بقلبك فليس كل الناس لها قلب كقلبك
وليس كل الناس لها عقل كعقلك…


بس اللي يقدر انه يتحكم في قلبه وعقله كويس
علشان الكلام اللي في القلب مش بيرضي يعدي علي العقل
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7468

رد: &&فكر قبل ما تتكلم&&

في 10/09/09, 07:11 am
حلو مسار الكلام اللى انتى عملتيه يا يوتا

ههههههههههههه

نورتى التوبيك يا بشمهندسه

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى