شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
arch:3mr Sa3d
مشرف منتدي الكمبيوتر
مشرف منتدي الكمبيوتر
ذكر
عدد المساهمات : 1776
العمر : 28
بلدك : أسيوط
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 17060

بطاقة الشخصية
مرئي للجميع:
http://3marh.mam9.com

تطبيق للأمثلة الشعبية في السياسة عشان تتفهم ببساطة

في 21/02/10, 09:56 pm

<H1 style="TEXT-ALIGN: center">
<H1 style="TEXT-ALIGN: center">تطبيق للأمثلة الشعبية




أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى

س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم


س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه … رأيه ما هو من رأسه


س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس وبوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا
لا ذهب و لا نحاس


س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى


س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه وأقول أخيه


س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل وأدى النخله


س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع


س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب


س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد وحزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك


و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص
الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان
سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو
‘ اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش’


و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل
الشعبى الذى يقول ‘من خاف سلم
</H1>
</H1>
avatar
eng elnakeeb
.
.
ذكر
عدد المساهمات : 136
العمر : 28
بلدك : سوهاج
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 3751

بطاقة الشخصية
مرئي للجميع:

رد: تطبيق للأمثلة الشعبية في السياسة عشان تتفهم ببساطة

في 22/02/10, 03:00 pm
جـــامدددددددين جدا يا بشمهندس
خاصآ

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب


س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى