شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5666

المصريين مختلفين عن الآخريين

في 28/11/08, 12:12 pm
أيوه إحنا المصريين مختلفين عن الآخرين[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
المصري هو اللّي:

ممكن يعدي التلاتين ولسه عايش مع أمه وأبوه وماعندهومش مشكلة
بيفهم في الطب ويشخص المرض ويوصفلك الدوا وبيفهم في النقاشة والكهربا
وتصليح العربيات والطبيخ والسياسة والكورة وهو أآآبيض ياورد
ويحط الريموت كنترول في كيس بلاستيك كعادة فرعونية
ويقف يتكلم على الباب نص ساعة بعد إنتهاء الزيارة والسلام
ولمّا تفتح نملية المطبخ هتلاقي عنده عشرين برطمان بتاع مربى فاضي
بقالهم سنين ومازال مُصِر على جمع المزيد
وييجي بعد معاده بساعتين ويفتكر إن ده عادي
ولسه عنده إصرار إنه يتكلم بصوت عالي في التليفون لما تكون المكالمة
دولية عشان التاني يسمعه
وبيعتبر نفسه أفضل واحد في الشراء والفصال وبعد كده يكتشف إن الحاجة في المحل اللي جنبه أرخص من غير فصال
وبيحتفظ بأكياس محلات اللبس والأحذية وورق الهدايا تحت مرتبة السرير
لسنوات ومابيستخدمهاش
وعنده صينية مكسرات متقسمة لتلات او أربع أقسام لزوم المزاج وعمره ماإستخدمها
وبيشتري قبل الفطار في رمضان مواد إستهلاكية أصلا موجودة عنده في البيت لسه ماستخدمهاش
>>وبيكون عنده شواية لزوم الرحلات أقصى استخدام لها كان مرة واحدة في العيد
بيشيل طابع البريد من على ا لظرف لو الختم ماكانش عليه
بيفتكر إن أي حد بيشتغل في الخليج بيغرف فلوس من غير حساب
>>بيكون مشغول بقيمة التيبس أو البقشيش طول العشا ياترى ربع جنيه ولا نص جنيه
>>برده بيتخانق ساعة دفع الحساب بحرارة شديدة على إنه هو اللي لازم يدفع
سرقوا منه العربية بس مشكلته هي المايتي زينجر
بيفرش ملاية سرير على طقم الأنتريه عشان يفضل نضيف لما ييجي ضيوف ومابيشيلهاش لما ييجوا
والأهم إنه اللي بيحب يسخر من نفسه ومن بلده وحكامه بس مايطيقش حد تاني يسخر منهم
(منقـــــــــــــــــــــــــــــــــــول)
avatar
medo
.
.
ذكر
عدد المساهمات : 148
العمر : 38
بلدك : assuit
جنيه مصري : 3221

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 06/12/08, 01:24 am
ده بالاضافة للفهلوة والمثل القائل
قيراط حظ ولا فدان شطار
والله يا ندا عندك عندك حق في كل كل حجة اتقالت
ده الشعب المصرى
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5666

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 06/12/08, 01:27 am
الله المستعان يا بشمهندس
بس برده لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا
avatar
AhMaD JaMaL
مدير المنتدى
مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 3816
العمر : 30
بلدك : قنا
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 14347
http://3marh.mam9.com

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 06/12/08, 01:42 am
ههههههههههههههههههههههههه
جبتي من الاخر

-------------------------------------------
<br>
مكسل اكتب اسم
.
.
ذكر
عدد المساهمات : 1910
العمر : 31
بلدك : Riyadh, Saudi Arabia
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : متخرج
جنيه مصري : 3983
http://www.flickr.com/photos/aboel7assan

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 07/12/08, 12:30 am
وبيحتفظ بأكياس محلات اللبس والأحذية وورق الهدايا تحت مرتبة السرير
لسنوات ومابيستخدمهاش

بصراحة انا بعمل كده

موضوع رائع يا ندا
كل المصريين بيفهموا فى كل حاجة واى حاجة
وعمرك ما تسألى واحد عن حاجة ويقولك مش عارف
لازم يفتى
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5666

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 07/12/08, 12:34 am
بجد احترم صراحتك دي
وفعلا احنا الشعب اللي بيفتي في اي حاجة الله المستعان
شكرا لمرورك يا بشمهندس
avatar
Sara.A.S.M
مدير المنتدى
مدير المنتدى
انثى
عدد المساهمات : 1795
العمر : 31
بلدك : مصـــــــــــر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 4782

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 07/12/08, 12:51 am
عندك حق في كل اللي اتقال وبالذات دي(ولسه عنده إصرار إنه يتكلم بصوت عالي في التليفون لما تكون المكالمة
دولية عشان التاني يسمعه) تحسيه عايز يعرف الناس ان عنده مكالمة دوليه ههههههههه



وعلى فكرة بغض النظر عن الحاجات اللي بتحصل من المصريين وفي مصر بس برضو انا فرحانه اني مصرية ( مع ان مافيش حاجة تفرح أوي هههههه) بس مش حابه أكون غير مصرية .... farao queen
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5666

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 10/12/08, 03:15 pm
تحيا مصر يابنتي والمصريين كمان cheers
avatar
Sara.A.S.M
مدير المنتدى
مدير المنتدى
انثى
عدد المساهمات : 1795
العمر : 31
بلدك : مصـــــــــــر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 4782

رد: المصريين مختلفين عن الآخريين

في 10/12/08, 03:28 pm
طبعا تحيا مصر والمصريين .........ههههههههههههه
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى