شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 02/01/09, 05:06 pm
مدينة السعادة.. (و).. غابة الاحزان

هناك الكثيرون ممن انسحبوا من حياتهم بصمت


تسللوا عبر جدران السعادة


بعد ان فقدوا الإحساس بطعم الحياة


وأصبحوا سجناء لأفكارهم السوداء الحزينـة


فيرفضون استقبال الصباح وتسلل النور إليهم !


يرفضون الرجوع إلى مـدينـة السعادة!


وينتظرون الليل بعد إن اتخذوه رفيقا في الغابة الحزينة


ليمارسوا في حضوره بكاءهم


فيطردون الأحلام ويقتلون الأمل


ليعيشوا غربه موحشة بينهم وبين أنفسهم


يمارسون طقوساً سوداء


لا تدري لماذا همـ يقومون بهذه الطقوس ؟؟؟


سوادهم سرق منهم بريق الألوان وشذا الورد سرق من روحهمـ


التي كانت مرحـه


فلا يرون إلا النصف الفارغ من الكأس


ويتناسون إن النصف الأخر ممتلئ



احترت في أمرهمـ أنظروا إلى الكأس بقي هناكـ النصف ممتلئ لم يذهب بعد


لماذا الهروب لغابـة الأحزان بقي هنالكـ أمل في حياة بمدينـة أسمها سعادة



الاحزان محطة لا يوجد احد لم يتوقف عندها


أنا وانتم مررنا بها فقدنا السعادة ذهبنا لتـلكـ الغابـة


عند فقدان الاحبه



ومحاصرة الفشل للأحلام


وعند تلقى الطعنات


::


/
.

ولكن نسيان الإحزان واستقبال الأمل مع مرور الزمن


كفيل بإسقاط هذه الأحزان من الذكرى لنستمر في حياتنا



؟


هناك الكثيرون وان لم يكونوا الاغلبيه



يحاربون النسيان ويتمسكون بأطراف الذكريات المؤلمة



ويصبحوا اسرى لتلك الأحزان




فيعلنون ببساطه انسحابهم من مدينة السعادة



الم يحن الوقت للاستيقاظ من هذه الأحزان ؟؟؟!!



الم يحن الوقت للتوقف عن السباحة في بحيرة اليأس؟؟؟!!



والعبور على جسر الأمل عوضا عن ذلك للرجوع إلى مدينـة السعادة




فالشمس لا زالت تشرق



والبلابل لا زالت تغرد



والأمل لا يزال موجود لم يغادر



والطيبون في الأرض لم ينقرضوا أتفهمون ذلكـ لم ينقرضوا


الحياة اقصر من أن نقضيها في حزن


وكل لحظه تمر لن تعود فان لم تستمتع بها فلن يفيدك البكاء عليها

فها هو الأمل هناك يظهر معظهور كل فجر يوم جديد

فها هى الشمس قد اشرق نورها

ليعطينا امل جديد

فهيا بنا نتمسك به وندع احزاننا وراء ظهورنا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


يارب يعجبكم



-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 03/01/09, 03:23 am
طيب ارد انا بقى على نفسى

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
safaa 3abbas
.
.
انثى
عدد المساهمات : 2103
العمر : 30
بلدك : أسيوط_القاهرة
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 4019

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 03/01/09, 02:39 pm
وانا معاك يا ميرو فى اللى قولته
ردى هو هو نفس ردك بالظبط geek ههههههههه
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 03/01/09, 05:13 pm
ههههههههههههههههههه

واللهى ردك هو ردى

امممممممم

طيب

انتظرى المفاجأت بقى

ان شاء الله الأهلى يكسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسب

النهاردة

Twisted Evil Twisted Evil Basketball

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
safaa yehia
.
.
انثى
عدد المساهمات : 258
العمر : 29
بلدك : اسيوط
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 3355

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 03/01/09, 06:10 pm
كلمات فوق الرائعة ياباسمهندس
الم يحن الوقت للاستيقاظ من هذه الأحزان ؟؟؟!!
فالشمس لا زالت تشرق
والبلابل لا زالت تغرد
الأمل لا يزال موجود لم يغادر
والطيبون في الأرض لم ينقرضوا أتفهمون ذلكـ لم ينقرضوا

ولنقل جميعا معا
اسكتى ياشجون اسكتى ياجراح

مات عهد النواح مات زمن الدموع
واطل الصباح من وراء تلك الغيوم
واحرقت القديم واضات الشموع
ان ينقضى ربيع فسوف ياتى احلى ربيع
avatar
F-A_3marah
.
.
انثى
عدد المساهمات : 2676
العمر : 27
بلدك : أسيوط
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 6051

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 03/01/09, 08:35 pm
كلام رائع يا بشمهندس


أكيد الأمل لسة موجود
وياريت كل الناس تشوف الأمل زي ما بتشوف الحزن
الكآبة واليأس والحزن بياخدوا مكان كبير في قلوب النا الي بتنسى الأمل

avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 04/01/09, 06:30 am
ميرسى يا بشمهدسه صفااااااااء على مرورك نورتى التوبيك

بس على فكرة مش انا اللى كاتب كل التوبيك انا مقتبس منه حاجات

من موضوع تانى

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 04/01/09, 06:32 am
ميرسى يا بشمهندسه فدوى على مرورك

وعندك حق الأمل ده هو اهم شئ فى حياتنا

واصحاب القلوب الضعيفه هما الى بيفقدو الأمل

وبيستسلمومن اول انكسار

وده غلللللللللللط جدااااااا


نورتى التوبيك


عدل سابقا من قبل Miro _cool في 04/01/09, 06:32 pm عدل 1 مرات

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
Sara.A.S.M
مدير المنتدى
مدير المنتدى
انثى
عدد المساهمات : 1795
العمر : 31
بلدك : مصـــــــــــر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
جنيه مصري : 4841

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 04/01/09, 05:12 pm
كلام جميل جداااااااااااااااااا وطبعا لازم يكون في أمل وحتى لو ابتلنا بمصايب كتيييييييير فالأمل لازم يكون موجود .... وان شاء الله الحياة أحلى وأحلى ....


شكرا يابشمهندس
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 04/01/09, 06:38 pm
كلامك جمييل جدا يا بشمهندسه ساره

فعلا الحياه مش تنغع من غير امل

لأن فى ناس بتبقى عايشه ع الأمل ده

نورتى التوبيك

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
avatar
nada aly
مشرف سابق
مشرف سابق
انثى
عدد المساهمات : 1563
العمر : 28
بلدك : Egypt
التخصص : طالب في قسم العمارة
المستوى التعليمي : دفعة 2011
جنيه مصري : 5725

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 05/01/09, 07:16 pm
وعلى رأي المثل ولا معرفش مين

لا حياة مع اليأس ولا يأس مع الحياة

اهم حاجة في الدنيا التفائل واكيد الحياة حلوة

شكرا يابشمهندس على موضوعك
avatar
Gx-Joker
نائب مدير المنتدى
نائب مدير المنتدى
ذكر
عدد المساهمات : 2907
العمر : 31
بلدك : مصر
التخصص : مهندس معماري
المستوى التعليمي : دفعة 2009
. :
جنيه مصري : 7558

رد: مدينة السعاده.. (و).. غابة الاحزان

في 06/01/09, 05:13 am
هههههههههه

حلوة ما اعرفش ميييييييين دى

هو تقريبا مصطفى كامل

يعنى على حد ما اذكر...........

نورتى التوبيك يا بشمهندسه ندا

-------------------------------------------
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



يا ليتنا مثل الأسماء لا تغيرنا الحياة

اتمنى التوفيق لكل الأعضاء فى المنتدى
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى