mohaamed zaki كتب: انا ا قولك احنا وصلنا رابعه ازاي يا احمد مع ان انا لم اغش خالص لان اصلا مفبش حاجه تستاهل ان الواحد يغشش غشانها
اول حاجه الفكر المميز اللي ماشي بيه القسم ادى الى تطور الفصيص الايمن من الدماغ وقام بعمليه تنشيطه فتحولت من انسان فاهم الى بغبغان غبي بس اي دونت كار , لان مدام الهرم مقلوب اعتقد مش فارقه انك واقف في قمته او قاعه و او بمعنى اصح كانك واقف في دايره ومش عارف تقف في اي ركن , خلاصه الكلام التكرار بيعلم الحمار
تاني حاجه السكاشن الممتعه جدا ذات الاربع ساعات الممتعه جدا قامت بالقضاء على الفصيص الايسر تماما ونهائيا
المنهج العلمي الثابت من ايام جدو خفرع ومنقرع و مينا موحد القطرين
الدراسه باللغه العربيه اللي لها اكبر الاثر على تنميه المستوى العلمي
عدد الساعات العمليه اللى اكتر بكتير من النظريه و التي ادت الى بلوره الافكار والمنهج السليم
دي اسباب خلت الواحد يوصل لسنه رابعه وهو مطمن
على راي صاحبنا
اصحى ياهرم وفوق دنتا واقف ع بوزك
حاسب من الريشه تقف عليك وتنقطم رقبتك وينكسر بوزك
اصحى ياهرم و فوق و افردلنا بوزك
طلع خبايك متعنا بكنوزك
دا لولا العوزه مكنتش بصيت انا ف بوزك
نحن نتقدم بابداء الرأي الحر مع احترام الرأي الاخر
السلام عليكم
باشمهندس محمد
انا عاجبني انك ابديت رايك بصراحة ... ده شيئ جميل ... لكن مش موافقك في كتير جدا من رايك
بالنسبة لجملة (فتحولت من انسان فاهم الى بغبغان غبي بس اي دونت كار) بالتاكيد انت لو حاولت تفهم ها تفهم واللي بيدرس لك لابد هايقوم بمساعدتك على الفهم
بص يا محمد ... من وجهة نظر اعضاء هيئة التدريس ... او من وجهة نظري على الاقل ... انتم بتكتفوا بالقاء اللوم على الاخرين (القائمين بالتدريس) مع ان اغلب ردود افعالكم على طلبات القائمين بالتدريس معناها شيئ واحد : احنا عايزين ناخد درجات ونتخرج ... نبقى نفهم بعدين
محمد ... انا (عشت) في قسم عمارة في الجاممعة اللي كنت فيها في امريكا ايام الدكتوراه ... وكان معانا طلبة الماجستير وطلبة البكالريوس وشايفينهم بيشتغلوا ازاي
الفرق بين طالب العمارة في مصر وطالب العمارة في امريكا ان عندهم الطالب بياخد المشروع المطلوب منه في اي مادة سواء تصميم او تخطيط او تخطيط حضري او رسومات تنفيذية بجد ... بيدرس المشروع من جميع جوانبه ... لو بيعمل بحث بيكون بحث بجد عن المشروع ... ممكن يكون البحث شكله وحجمه اقل من البحث اللي بيعمله طالب عمارة هنا ... لكن بيستفاد من كل كلمة كتبها في البحث ... على عكس هنا الطالب كل اللي يهمه ان البحث يكون (مبهر) و (كبير) و(شكله يخض) ... لكن ساعة تفكيره في حل المشروع بينسى تماما انه يبص في البحث قبل التفكير
طالب العمارة هناك بيفكر بالاسابيع في مشروعه وبيسأل طوب الأرض في الشيئ اللي عايز يعرفه ... وبيفكر في المشاكل اللي في مشروعه بجدية ويضع لها حلول ... وفي نهاية الامر يقوم بـ (تبييض) المشروع في اربعة او خمسة ايام على اقصى تقدير ... ربما الاخراج بسيط في شكله لكن المضمون عميق في مستواه الفكري
انا حضرت بنفسي مناقشات الطلاب اثناء تقييم مشاريعهم ... كان الطالب بيعرض مشروعه بثقة كامله كانه مهندس كبير لانه فعلا فاهم كل شيئ عمله في المشروع ... ودرس فعلا جميع عناصرالمشروع ووصل فعلا لحلول لجميع المشاكل او المتطلبات المعمارية للمشروع
أما هنا في مصر ... الطالب بيفكر في مشاكل المشروع وبيضع فكرته للحل في يوم او يومين ... وربما في جلسة واحدة وعلى اقصى تقدير في اسبوع ويستغرق شهر في التبييض
هناك الطالب لما بيعمل فكرة (ابداعية) عبقرية في حل مشروعه ... بيكون درس انعكاس هذه الفكرة على مستعملى المبني ... اقصد بيكون درس بشكل محايد وبدون تحيز لفكرته انها فكرته ... بيدرس المتطلبات التقليدية الكلاسيكية للانسان داخل الفراغ اللي نتج من فكرته الابداعية ... اقصد انه مش بيكتفي ان الفكرة المعمارية تكون (مبهرة) في شكلها حتى لو كانت (فارغة) في مضمونها ومليئة بالسلبيات ... بالعكس ... بيحاول يخلق ايجابيات للفكرة في داخل هذا الفراغ اللي صممه ويعظم قيمة الايجابيات ومايجعلش (الشكل المبهر) مرتبط بـ (تنازل) عن احتياجات اساسية في المضمون
هنا ... اهم شيئ ان الفكرة تكون (مبهرة في شكلها) مش تكون (مبهرة شكلا ومضمونا) ولو ناقشت الطالب او لفتت نظره للسلبيات داخل هذه الفكرة كنوع من التوجيه في الاتجاه الصحيح وهو عدم الاكتفاء بالابهار بل يضاف للابهار ان يتوافق المبنى مع الاحتياجات الانسانية لمستعمليه وتادية الجانب الوظيفي والانشائي والمناخي ... الخ بشكل سليم بالاضافة إلى (الإبهار الشكلي) الطالب هنا يظن انك بتحارب الابداع
أما بالنسبة لكلمة ( التعليم بالعربي)... بص يا محمد .... انا عشت في جامعة روما في ايطاليا وكان معانا في نفس قسم العمارة طبعا طلبة مرحلة البكالريوس
كل الكتب عندهم بالايطالي ... كل المواد تدرس لهم بالايطالية ... وبالرغم من ذلك هم ليسوا متخلفين ... مستواهم العلمي والتحصيلي ليس منحدرا
ونفس الشيئ بالتاكيد هاتلقاه في المانيا وفرنسا و.... و..... وحتى دول اوروبا الشرقية
الفرق بيننا وبينهم ان مستوى الطالب هناك في اللغة الانجليزية اعلى من مستوى الطالب هنا ... ففي قراءة الكتب بالانجليزية الغير مترجمة الى لغة بلده مثل تايم سيفر مثلا الطالب هناك افضل من الطالب في مصر ... وهذا ليسابدا تقصيرا من القائمين بالتدريس في الجامعة هنا بل اظنه في مستوى اللغة عند الطالب ... لانه درس اللغة الانجليزية في ثانوي بنفس فلسفة : اخد درجات في المادة وبعدين اتعلم
محمد ....خليني اسالك سؤال
انا لو قلت لك معلومة علمية ... لاول مرة تعرفها ... بس قلتها لك بالعربي ،،،، ولو قلت لك نفس المعلومة بس باللغة الانجليزية .... ايه الفرق بين الاتنين في حصيلة المعلومات اللي في دماغك؟؟؟
يعني لو قلت لك مثلا : درجة غليان الماء 100 درجة مئوية
أو قلت لك
The water poils at 100 centigrade degrees
ايه الجديد في المعلومة التانية عن المعلومة الاولى؟؟؟
هل فيه فرق في حصيلة معلوماتك العلمية في الحالتين؟؟؟؟
أما عن فكرة زيادة عدد الساعات العملية عن النظرية ... فدي بالذات اكتر شيئ مرفوض من الطالب هنا انك تعطى له ساعات نظري ... اقصد محاضرات في مادة التصميم المعماري مثلا ... أو في مادة التصميمات التنفيذية على سبيل المثال
اسأل طلبة 3 السنة دي عن درجة تقبلهم لتلقي معلومات نظرية عن المادة قبل البدء في (الرسم المباشر) واعرف رايهم
عموما ... اتمنى ان الاحوال تنصلح للاحسن
وتمنياتي لك وللجميع بالتوفيق