[color:7b00=red
]كلنا يا جماعه بنسمع افلام عربي
وتلاقي في حاجات محفوظه لازم تبقي في كل فيلم
دي اكتر حاجات بتتكرر
لما يجي البطل يضرب بوكس .. يطلع صوت الطبلة بعد ما يضرب بخمس دقايق
*******
لازم يكون في قصة حب هبلة و يتجوز البطل من البطلة في الاخر
*******
انك تلاقي البوليس مشغل السارينة وهو جاي من بعيد عشان يعرف العصابة يقوموا يلحقوا يهربوا
*******
عندما يكون البطل مريضا وتقدم له البطلة حبة الدواء مع كوب ماء وبعد ان يبتلعها تسأله البطلة فورا: هاه عامل ايه دلوقتي؟ المفاجأه انة يرد عليها الحمد لله بقيت احسن
كده بالسهولة دي.. هو واخد حبة البركة ولا ايه؟
*******
عندما يصل البوليس الي موقع الجريمة دون ان يبلغه احد
تقريبا المخرج هو اللي بلغ علشان يصور.. أمّال هيصور ايه
*******
عندما يكون من المستحيل ان تجد الهاتف مشغول والطرف التاني يرد من قبل ما النمرة تجمع ولا تدي جرس حتى
*******
العبارة الساذجة الشهيرة اللي تصاحب مشهد القبض علي المجرم: مفيش جريمة كاملة.. أنت فاكر انك هتهرب من البوليس بعملتك
*******
عندما يجلس البطل والبطلة في نفس الكازينو بتاع كل فيلم اللي في وش ماسبيرو ويطلبوا نفس العصير اللي في كل الافلام: تانج او ميراندا
ويخلص المشهد من غير ما حد يشرب حاجة
تقريبا علشان هيتصور بالمشاريب دى فيلم تاني
*******
عندما يصاب البطل برصاصة في قلبه وتنزف الدماء من بطنه زي صلصلة الكشري ويظل يتحدث بطلاقة وتركيز لمدة خمس دقائق يقوم خلالها بفك لغز الفيلم والاعلان عن القاتل الحقيقي
*******
عندما تجد مقر العصابة مليان بالقش والبراميل الخشبية والحبال
(ليه مش عارفه )
*******
عندما ينزل البطل أو البطلة من العربية المرسيدس ويطلعوا البيت من غير ما يقفلوا شبابيك العربية
أو يقفلوها بالمفتاح
(اكيد المخرج بياخد باله منها)
*******
عندما يضرب البطل أعدائه بالبوكس فتسمع أصوات انفجارات
متقلش ضرب اسرائيل
*******
ولما يكون اتنين قاعدين ف شقة خصوصا لو شقة البطلة والباب خبط ..يقوم البطل يسأل البطلة : انتي مستنية حد ؟؟ ... كأن الباب مابيخبطش غير لما يكون ف حد واخد معاد ..
(يعني لو زبال مثلا بياخد معاد)
*******
وحكاية التلفونات برضه ...تلاقيه بيطلب رقم ع الموبايل وعلى طول يحطه على ودانه ويقول ألو ... والتاني يرد علي طول مححسني انه بيتكلم في علبه صفيح مربوط فيه حبل!!!!!!!
*******
ومن أشهر عبارات رجال الشرطة : سلم نفسك يا محسن (مثلا)..... ...المكان كله محاصر ...مفيش أبدا داعي للهرب !!!!! ايه الأدب والأخلاق دي!!!!!!!!!!!
*******
الجمله الخالده اما تيجي توقف تاكسي وتقوله ( اطلع يا اسطي ) والاسطي طبعا يطلع
(ايه الاخلاق العليا بتاعة الاسطي دي مش بيسأل لفين حتي )
*******
لأ وكله كوم والحته الجامد اوى اللى بتيجى فى معظم الأفلام اما واحد يضرب البطل بالنار فالبطل يرد عليه ويقوله (قتلتنى يامجرم)
*******
الممثله بتصحى من عز النوم حاطه مكياج و مسرحه شعرها وعامله تسريحه بتبقي ميه ميه!!
*******
فى الافلام الاكشن المصرى لازم البطل يطحن اى حد يقف قصاده و فى أخر الفيلم يجيلوا زعيم العصابه الكبير(مترين في مترين كده) اللى يخلى البطل ينزل دم من كل حتة فى جسمه و بعدين فى ثانية واحدة يقوم ضربه بوكس يقوم زعيم العصابه ميت!!!
(ايه القوه اللي نزلت عليه مره وحده دي)
*******
ان البطل او البطلة ينزلوا من الشقة ويسيبوا الباب مفتوح ..
*******
.
ان الممثل يركب التاكسي ويقول للسواق اطلع ورا العربية دي يروح طالع والسلام
*******
لما تلاقي البوكس او الشلوت بيضرب بعديه صوت الطبلة بخمس دقايق ..
*******
لما ييجي عساكر الشرطة ينزلوا من العربية يقعدوا ينطوا في مكانهم ويقولوا هووووب هووووووووووب
*******
لما الظابط يقول للمجرم مش ناوي تبطل عمايلك دي يامجرم أديك وقعت في شر أعمالك خدوا علي البوكس ياعسكري.
(ايه الادب ده)
*******
إن حسن حسني يبقي موجود في الفيلم شوية شوية هيطلع في أكياس الشيبسي
*******
ان البطل لو انسان محترم وفي حاله يبقي أهبل ومش متحكرت ومشافش دنيا يبقي لازم يشرب ويحشش ويلبس كاجوال ( ظرف طارق -عيال حبيبة- صعيدي في الجامعة الامريكية) ويفضل كده مش مثلا يتوب .
*******
مثلا لو مشهد واحده بتولد تلاقيها عامله فووووووول ميكب و بعد ما تولد تلاقيها مش عرقانه و لا الميكب علي الاقل ساح
(بتبقي كانها رايحه فرح)
*******
المهم كمان بتولد طفل بسم الله ما شاء الله ربنا طارح فيه البركه الولد كبير يبقي شعره طويل وتخين وتحسه قرب ينزل يمشي
(يلا مش اللي جبته روشه ومش بتتعب يبقي لازم يبقي مختلف عن الاطفال)
*******
الشقق علي طول في الافلام العربي نظيفه و متستفه ... و دايما اللي قاعدين في البيت لابسين هدوم الخروج و عاملين شعورهم ...
( الحقيقه المره اننا نجلس في المنزل و في بقع فول و طعميه و مسقعه علي هدومنا ... )
*******
لازم يكون حته فيها رقاصه في الفيلم ...
*******
لازم تكون النهايه ان البطلة تتجوز البطل
*******
اى مشهد فيه محاكمة لازم المحامى يعرق و يتضايق و يحبط وفجاة يدخل المحكمة الشاهد الوحيد ع الجريمة و يقلب كل الموازين والبطل ياخد برائة ... كل الى فى المحكمة يقول يحيى العدل
*******
البطل يتضرب رصاصة فى ظهره و ينزل دم من بقه
و لو اتضرب رصاصة فى بطنه ينزل دم من بقه برضو
كلو منفد علي كلو
وتلاقي في حاجات محفوظه لازم تبقي في كل فيلم
دي اكتر حاجات بتتكرر
لما يجي البطل يضرب بوكس .. يطلع صوت الطبلة بعد ما يضرب بخمس دقايق
*******
لازم يكون في قصة حب هبلة و يتجوز البطل من البطلة في الاخر
*******
انك تلاقي البوليس مشغل السارينة وهو جاي من بعيد عشان يعرف العصابة يقوموا يلحقوا يهربوا
*******
عندما يكون البطل مريضا وتقدم له البطلة حبة الدواء مع كوب ماء وبعد ان يبتلعها تسأله البطلة فورا: هاه عامل ايه دلوقتي؟ المفاجأه انة يرد عليها الحمد لله بقيت احسن
كده بالسهولة دي.. هو واخد حبة البركة ولا ايه؟
*******
عندما يصل البوليس الي موقع الجريمة دون ان يبلغه احد
تقريبا المخرج هو اللي بلغ علشان يصور.. أمّال هيصور ايه
*******
عندما يكون من المستحيل ان تجد الهاتف مشغول والطرف التاني يرد من قبل ما النمرة تجمع ولا تدي جرس حتى
*******
العبارة الساذجة الشهيرة اللي تصاحب مشهد القبض علي المجرم: مفيش جريمة كاملة.. أنت فاكر انك هتهرب من البوليس بعملتك
*******
عندما يجلس البطل والبطلة في نفس الكازينو بتاع كل فيلم اللي في وش ماسبيرو ويطلبوا نفس العصير اللي في كل الافلام: تانج او ميراندا
ويخلص المشهد من غير ما حد يشرب حاجة
تقريبا علشان هيتصور بالمشاريب دى فيلم تاني
*******
عندما يصاب البطل برصاصة في قلبه وتنزف الدماء من بطنه زي صلصلة الكشري ويظل يتحدث بطلاقة وتركيز لمدة خمس دقائق يقوم خلالها بفك لغز الفيلم والاعلان عن القاتل الحقيقي
*******
عندما تجد مقر العصابة مليان بالقش والبراميل الخشبية والحبال
(ليه مش عارفه )
*******
عندما ينزل البطل أو البطلة من العربية المرسيدس ويطلعوا البيت من غير ما يقفلوا شبابيك العربية
أو يقفلوها بالمفتاح
(اكيد المخرج بياخد باله منها)
*******
عندما يضرب البطل أعدائه بالبوكس فتسمع أصوات انفجارات
متقلش ضرب اسرائيل
*******
ولما يكون اتنين قاعدين ف شقة خصوصا لو شقة البطلة والباب خبط ..يقوم البطل يسأل البطلة : انتي مستنية حد ؟؟ ... كأن الباب مابيخبطش غير لما يكون ف حد واخد معاد ..
(يعني لو زبال مثلا بياخد معاد)
*******
وحكاية التلفونات برضه ...تلاقيه بيطلب رقم ع الموبايل وعلى طول يحطه على ودانه ويقول ألو ... والتاني يرد علي طول مححسني انه بيتكلم في علبه صفيح مربوط فيه حبل!!!!!!!
*******
ومن أشهر عبارات رجال الشرطة : سلم نفسك يا محسن (مثلا)..... ...المكان كله محاصر ...مفيش أبدا داعي للهرب !!!!! ايه الأدب والأخلاق دي!!!!!!!!!!!
*******
الجمله الخالده اما تيجي توقف تاكسي وتقوله ( اطلع يا اسطي ) والاسطي طبعا يطلع
(ايه الاخلاق العليا بتاعة الاسطي دي مش بيسأل لفين حتي )
*******
لأ وكله كوم والحته الجامد اوى اللى بتيجى فى معظم الأفلام اما واحد يضرب البطل بالنار فالبطل يرد عليه ويقوله (قتلتنى يامجرم)
*******
الممثله بتصحى من عز النوم حاطه مكياج و مسرحه شعرها وعامله تسريحه بتبقي ميه ميه!!
*******
فى الافلام الاكشن المصرى لازم البطل يطحن اى حد يقف قصاده و فى أخر الفيلم يجيلوا زعيم العصابه الكبير(مترين في مترين كده) اللى يخلى البطل ينزل دم من كل حتة فى جسمه و بعدين فى ثانية واحدة يقوم ضربه بوكس يقوم زعيم العصابه ميت!!!
(ايه القوه اللي نزلت عليه مره وحده دي)
*******
ان البطل او البطلة ينزلوا من الشقة ويسيبوا الباب مفتوح ..
*******
.
ان الممثل يركب التاكسي ويقول للسواق اطلع ورا العربية دي يروح طالع والسلام
*******
لما تلاقي البوكس او الشلوت بيضرب بعديه صوت الطبلة بخمس دقايق ..
*******
لما ييجي عساكر الشرطة ينزلوا من العربية يقعدوا ينطوا في مكانهم ويقولوا هووووب هووووووووووب
*******
لما الظابط يقول للمجرم مش ناوي تبطل عمايلك دي يامجرم أديك وقعت في شر أعمالك خدوا علي البوكس ياعسكري.
(ايه الادب ده)
*******
إن حسن حسني يبقي موجود في الفيلم شوية شوية هيطلع في أكياس الشيبسي
*******
ان البطل لو انسان محترم وفي حاله يبقي أهبل ومش متحكرت ومشافش دنيا يبقي لازم يشرب ويحشش ويلبس كاجوال ( ظرف طارق -عيال حبيبة- صعيدي في الجامعة الامريكية) ويفضل كده مش مثلا يتوب .
*******
مثلا لو مشهد واحده بتولد تلاقيها عامله فووووووول ميكب و بعد ما تولد تلاقيها مش عرقانه و لا الميكب علي الاقل ساح
(بتبقي كانها رايحه فرح)
*******
المهم كمان بتولد طفل بسم الله ما شاء الله ربنا طارح فيه البركه الولد كبير يبقي شعره طويل وتخين وتحسه قرب ينزل يمشي
(يلا مش اللي جبته روشه ومش بتتعب يبقي لازم يبقي مختلف عن الاطفال)
*******
الشقق علي طول في الافلام العربي نظيفه و متستفه ... و دايما اللي قاعدين في البيت لابسين هدوم الخروج و عاملين شعورهم ...
( الحقيقه المره اننا نجلس في المنزل و في بقع فول و طعميه و مسقعه علي هدومنا ... )
*******
لازم يكون حته فيها رقاصه في الفيلم ...
*******
لازم تكون النهايه ان البطلة تتجوز البطل
*******
اى مشهد فيه محاكمة لازم المحامى يعرق و يتضايق و يحبط وفجاة يدخل المحكمة الشاهد الوحيد ع الجريمة و يقلب كل الموازين والبطل ياخد برائة ... كل الى فى المحكمة يقول يحيى العدل
*******
البطل يتضرب رصاصة فى ظهره و ينزل دم من بقه
و لو اتضرب رصاصة فى بطنه ينزل دم من بقه برضو
كلو منفد علي كلو