Department of Architecture Forum - Assiut University
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Department of Architecture Forum - Assiut Universityدخول

descriptionسؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟ Emptyسؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟

more_horiz
سؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

مطلوب الإجابة عليه لتختبر مدى قدرتك على حل مشاكل العمل: study

كنت تقود سيارتك في ليلة عاصفة .. وفي طريقك مررت بموقف ورأيت ثلاثة

أشخاص ينتظرون الحافلة التي لم تصل بسبب وجود عطل بها :

1- امرأة عجوز توشك على الموت. pale
2-صديق قديم سبق أن أنقذ حياتك. Laughing
3- المرأة المثالية والتي كنت تحلم بالزواج بمثلها طوال العمر. queen

كان لديك متسع بسيارتك لراكب واحد فقط .. فأيهم ستقله معك؟

كان هذا أحد الأسئلة التي تستخدم في استمارة طلب الالتحاق بأحد

الوظائف..

- يمكنك أن تقل السيدة العجوز لأنها توشك على الموت, وربما من الأفضل

إنقاذها أولا..

- تستطيع أن تأخذ صديقك القديم لأنه قد سبق وأن أنقذ حياتك وقد تكون هذه

هي الفرصة المناسبة لرد الجميل..

- وفي كل الأحوال فإنك لن تكون قادرا على إيجاد زوجتك المثالية مرة

أخرى..

- من بين 200 شخص تقدموا للمقابلة، كان هنالك شخص واحد فقط تم ترشيحه لهذه

الوظيفة، وذلك لإجابته التي لا غبار عليها..

فكر في إجابة مناسبة للسؤال قبل أن تقرأ إجابته الصحيحة أدناه..

فبما ذا أجاب ذلك الشخص؟ scratch scratch

عايزة الحل المناسب وياريت الكل يشارك ........تحياتي
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

الموضوع منقول ,,,,,,,,,,,,,
تحــــــــــــــــياتي للجميع....ســــــــارة flower

descriptionسؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟ Emptyرد: سؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟

more_horiz
صح لو كان حد قرى الموضوع قبل كده .... ممكن يحتفظ بالاجابة شوية لغاية ما الباقي يفكر في الاجابة ونختبر ذكاء الأعضاء.....

تمنياتي للجميع بوقت سعيد...

descriptionسؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟ Emptyرد: سؤال ذكي و جميل جدا يحتاج إلى إجابة ..!؟

more_horiz

بصراحة انا عن نفسى هنقذ المراة المثالية
ليه بقى
لان لو سبتها لوحدها فى وقت ذى ده
ممكن حد يجى ويضايقها
ويمكن يعمل حاجة اكبر من كده
اما الست العجوزة
مش هيحصلها حاجة
والف واحد غيري لو عدى هينقذها
اما صاحبى العزيز
فاكيد مش هيزعل منى لانى ممكن اعتذرله بعديها واسكته

وفى مثل بيقول ان الراجل بـ100 ست
بس لو جات الست
فى داهية 100 راجل

ولا انتوا رأيكم ايه

more_horiz
هو انت ممكن يكون رأيك صح !!!!!!!!! وممكن لأ....شكرا لمرورك يابشمهندس ومش هقول الحل غير لما نشوف أراء الأعضاء...

more_horiz
انا موافقة جدا رأي البشمهندس حسن
ده الرأي المضبوط وكمان الست العجوزة هتاخد زمنها وزمن غيرها
شكرا ياسارة وعايزين نعرف الاجابة شوقتيني

more_horiz
على رأيك الست العجوزة هتاخد زمانها وزمن غيرها هههههههههههههه

شكرا ياندى للمرور......

يمكن كلامكم صح بس فكرو شوية ....

عايزيين باقي الأعضاااااااااء فين؟؟

more_horiz
وانا كمان رأيي زيهم

وميرسي ياسارة

more_horiz
نورتي ياسمسم الموضوع....
بس فكرو شوية ياجمااااااعة...

more_horiz
هو في رد مش هقوله دلوقتي

انا مش فاكرة بجد اذا كنت قريته قبل كده ولا لا

هقوله بعدين بئي

more_horiz
ana ba2aa 3aks l nas kolahaa bs mainly raddy 7ykoon ghareeb shwayaa:
sa7by da msh 7ymoot lw ma2ankazthoosh ya3nee w da walaad w 7ysta7mel w yadoob 7yb2a we2ef felbard w l matar w as n howa sa7by mn zamaan w ankaz 7ayaty ya3nee a2dar a2tameno 3la l bent d n howa ya5od baloo menhaa as n da mafhoom l sadakaa ya3nee:D w tb3n 7akhod l set l 3agooza awaslhaa l mostashfa 3shan ankez 7ayathaa even lw 7adaya3 menny l bnt l perfect bs akid ya3nee da naseeb w rabena bykrem ya3nee Wink
YALLAA YA SARAA 2OLY L REAL ANSWER BA2AAA

more_horiz
شكرا ياسرسورة على السؤال الذكى ده
وانا رايى انى بعد ما ابكى شويه اقرر
انى انزل من السيارة واخلى صاحبي القديم يركب
مكانى وكمان ياخد المراة العجوزة معاه يوصلها لبيتها
وانا انزل واستنى مع (الرجل المثالى فى حالة البنات طبعا)
يمكن نلاقى حد ينقذنا ويوصلنا لبر الامان
او يمكن صاحبى ميكونش ندل ويرجع ياخدنا
او نموت سوا

more_horiz

على فكرة يا صفاء رأيك جامد موووت
وكمان حلوة اوى كلمة
سرسورة دى
دا اسم الدلع بتاع سارة ؟

more_horiz
شكرا ياباشمهندس وياريت تكون
غيرت رايك الصعب ده مع احترامى له طبعا
وسرسورة اه دلع سارة وكمان ليها
اسم دلع تانى هى بتحبه جدا وبرضه اوله س
اكيد فاهمانى ياسرسورة Wink

more_horiz
شكرا يا سارة على الموضوع
انا فكرت تقريبا زى ما قالت صفاء يحي
ادى العربية لصاحبي و تركب معاه الست العجوزة اللى هتموت دى حرام
وافضل انا والجميل geek مستنيين اللى ينقذنا
اهه فرصة نتعرف على بعض Laughing
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ولو حصل اتفاق بينا وكان وشه حلو عليا هنلاقى اللى ينقذنا
ولو محصلش اتفاق بينا وكان وشه وحش عليا ومنيل بستين نيلة هنموت احنا الاتنين
cheers وحلال عليك العربية يا صحبى
ههههههههههههههههههههههههههههه

more_horiz
ميرسي يا أماني لمرورك ......

وللأسف مش هقول الجواب دلوقت لازم تفكرو كلكم أوووووووووووووووووووي ههههههههههههههه

more_horiz
مالها سرسورة يابشمهندس حسن دي حتى من صفاء جامدة أوووووووووووووووووووي
ربنا يخليكي ليا ياصفاء وشكرا لرأيك ومرورك....

وفكر شوية يابشمهندس حسن.في الحل...ههه

more_horiz
واسم الدلع التاني لو نزل على النت ياصفاء او أي حد غيري وغيرك عرفه فيها موتك هههههههه

عشان هو اس الدلع ليكي وليا ماتنسيش دا يعني هتفضحي نفسك .....ههههههههههههههه

more_horiz
ميرسي ياصفاء عباس على المرور وعلى التفكير الحلو دا......هههه

more_horiz
يالا بقى لازم الكل يفكر وإللي حابب يغير رأيه ياريت عشان حد يقول الاجابة الصح ......

يوم الأربع الساعة 11 مساءا سوف يتم إعلان النتيجة الصحيحة بالاضافة للإعلان عن الأعضاء الفائيزين .......هههههههههههههههههههه

يالا الكل يفكررررررر....

تحياتي للجميع: ســــــــــــــــــارة..

more_horiz
لا انا مش هفكر
بصراحة انا عجبنى موت حل صفاء

يانعيش عيشة فل
يا نموت احنا الكل

ونصيحة يا سارة ياريت تغيرى اسم سرسورة ده
عشان محدش يتريق عليكى
بجد انا مش بهزر

more_horiz
شكرا للنصيحة بجد اسم سرسورة ده من اقتراح صفاء(هو تصغير صرصار ) ...... أنا دلعي ساسوو.....حلو ده ولا أغيرو ؟؟؟؟؟؟

وحل صفاء مقنع طبعا الواحد هيلاقي اللي بيحبه مرة واحدة ومش لازم نضيع الفرصة أعتقد .....

more_horiz
صفاء رجاء خاص بلاش سرسورة تاني ساسووو حلو عشان خاطري حبيبتك سارة ( وانتي فاهمه بقى!! هههههههههه)

more_horiz
انا كمان عبنى الحل اللى فوق ده جدا

بس انا لو الىى فى العربية هنقل الست العجوز

هى صحيح هتموت بس انا افضل تموت فى مكان دافى بدل ماتموت فى الشارع

كان ممكن يكون مكانها امى او خالتى او حد اعرفه وقريب منى

وحرام انا اكيد هكون فى يوم من الايام زيها ويمكن اكون فى نفس الموقف

ربنا يحسن خاتمتنا جميعا

بس بالنسبة للحل اللى اتقال فوق انا بس معترضة على حاجة ان ينزل ويقف مع البنت دى

هو لو له مكتوب لهم حياه مع بعض هيتجوزا ومن غير ماينزل يقف معاها فى الوقت ده

affraid affraid affraid affraid affraid
وبعدين هى ايه وقفها وحدها فى الوقت ده

وانا مش معقدة بس هى غلطانة ولا لا انها تنزل لوحدها

more_horiz
هو ده يا صفاء الرأي اللي كنت عايزه اقوله

بس شكله مش صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دب ايه النظام دلوقتي

more_horiz
بس كده من عنيا ياساسوو انتى تامرى ياقمر
بس ليه سرسورة مش عاجبه الباشمهندس حسن
اهى رجس من عمل الشيطان.....؟؟؟؟؟؟!!!!!!

more_horiz
شكرا يامعمارية مسلمة جدااااا لمرورك وكلامك .... هو مش حكايه ايه وقفها لوحدها هو سؤال عادي لاختبار الذكاء...

وهتعرفوا الحل الصح النهاردة بالليل ان شاء الله...

more_horiz
لا ياصفاء معتقدش انها رجس من عمل الشيطان ههههههههههههههههه

بس عشان المعنى أعتقد ....هههههههههههههه

ربنا يخليكي ليا ياصفاء ( وبصراحة العيد من غير وحش جدااااااااااااااااااا)

more_horiz
لا يا صفاء الاسم مش رجس من عمل الشيطان ولا حاجة
ثم احنا كده ظلمنا الشيطان معانا
هو كل حاجة الشياطان الشيطان

بصى فى الاسم كويس
سرسورة

لو غيرنا السين وبقت صاد
صرصورة

اكيد كده المعنى وضح اوى

وانا مستنى انهارده بالليل عشان نعرف اجابة اللغز ده

more_horiz
؟؟؟؟؟؟؟ لا تعليق ..........

انتظروا الحـــــــــــــــــــــــــــل ان شاء الله..

more_horiz
ويخليكى ليا ياقمر وما يحرمنيش منك ابدا
وانتو كمان كلكم وحشتونى ويارب اشوفكو على خير
ويلا ياسارة انا متشوقة للحل يلا بقي قولى

more_horiz
انا من رايي يا سارة
اني اركب صاحبي
ويقعد الست العجوزه علي رجليه دي زي والدتة
والبنات علي قفا من يشيل
اكيد هلاقي غيرها

more_horiz
هههههههههههههههههه

حلو الحل يامها بس مش لازم يكون صح ههههههههه

شكرا ياميها لمرورك... وهتعرفي الحل بعد نص ساعة ان شاء الله

more_horiz
اما حان الاوان للاجابة سيدتى

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهاردة هقولكم حل السؤال أخيرااااااا وبعد طول إنتظار ..... معلش شوقتكم بغلاسة بس كان الهدف إننا نعرف كل واحد بيفكر ازاي...!!!! scratch

مبدئيا: أي شخص بيشتغل أي وظيفة لازم يكون دوبلوماسي مع كل الأطراف إللي بيتعامل معاها, والهدف من السؤال ده إللي طرح في الوظيفة إنه يختبر مقدرة تعامل هذا الموظف مع من حوله من أشخاص أثناء العمل.. Wink

وطبعا زي ماقلنا إنك تكون دوبلوماسي فلازم ترضي جميع الأطراف ,, ولو طبقنا دا على السؤال يبقى المفروض انك ترضي الثلاثة أطراف( السيدة العجوز المريضة pale _ الفتاة المثالية queen _الصديق المخلص farao )

مش أرضي حد فيهم على حساب التاني ...

معلش طولت عليكم ... الحل كما يلي: bom

تترك السيارة لصديقك عشان يوصل السيدة العجوز المستشفى لإنقاذها وبعدين الصديق يعمل مشواره إللي كان رايحله ويرجعلكم عشان ياخدكم وفي هذه الفترة هتكون انت قاعد مع الفتاة إللي كنت تتمناها queen king وما تسبهاش لوحدها بالإضافة انك ماتكونش ضيعة الفرصة انك تقعد معاها..

طبعا أغلبكم قال الفتاة وده صح لكن ماقالش حل للسيدة العجوز والصديق المخلص...

وطبعا إللي قالت الإجابة وصح جداااااااااااا هي صفاء يحيى ...

مبرووووووووووووك الوظيفة ياصفاء هههههههههههه وأهنيكي على ذكائك ( بس أوعي تكوني عارفه الإجابة من قبل كده ههههههه) مبروووووووك...

وشكرا لكل إللي تعب نفسه وفكر ...

معلش طولت عليكم جدااااا..( رخمه بقى تعملو ايه فيا Embarassed Embarassed !!)

تحــــــــــــياتي لكم جميعا : ســــــــــــــاسووو... flower Wink

more_horiz
مبروك يا صفاء

more_horiz
الله يبارك فيك ياباشمهندس
وكمان مبروك ليك لانك وافقت على رايى
وشكرا ليك ياساسوو
بس انا عايزة اقولك حاجة انا كنت
حاسة ان حل السؤال غير كده
ومع ذلك كنت مش هقتنع باي راي تانى
مش تعصب فكرى لكن لانى مسلمة عربية مصرية
وده واجبي نحو مجتمعى واصحابى ونفسي

more_horiz
أيا كان الكلام إللي كتبتيه مروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك هههههههههههههههههههههه ياقمــــــــــر

more_horiz
نسيت اسالك ياساسوو
انا هشتغل ايه وفين والمرتب كام

more_horiz
هتشتغلي (عابده لله سبحانه وتعالى طول العمر )
والمكان ( في أي حته تكوني فيها )
والمرتب ( الجنة ان شاء الرحمن )

ايه رأيك تشتغلي ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

more_horiz
مفيش احلى من كده وظيفة
تسلميلى ويارب كلنا نشتغل نفس الوظيفه دى
(وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون)
صدق الله العظيم
ومبرووك تثبيت موضوعك بجد تستهلى كل خير

more_horiz
الله يبارك فيكي وربنا يكرمنا جميعا بالجنة ان شاء الله .....

more_horiz
فى الاول الموضوع الجيد لازم ياخد حقه
بس على فكرة طول ما اتقالت الاجابة
فا مفيش فايدة من تثبيت الموضوع
يعنى انهارده اخر اليوم هشيل التثبيت
اكيد يا سارة فاهمة قصدى

more_horiz
أه فاهمه طبعا ...

شكرا يابشمهندس وان شاء الله أنزل موضوع زي كدا قريب ....

more_horiz
وانا اوعدك
طول ما الموضوع كان جيد ولذيذ
هيتثبت علطول
والى الامام دايما يا سارة

more_horiz
cheers شكراااااااااااااااااا cheers وربنا يكرمك

more_horiz
هو الحل حلو وجميل وممتاز حل صفاء حل رائع بس انا لو في الموقف ده هنقذ صاحبي لاسباب شخصيه هي :-ان الست العجوز كده كده ميته ميته مش انا يعني اللي همنع قدر موتها بالسلامه وبعدين في واحد انقذ حياتي ارد جميله بدل ما اعمل جميله في دي ولو اتحطيت مكانها مش هتعرف تنقذني علي خيبه ايه تموت بالسلامه واهي هتخش الجنه هتموت شهيده الفتاه اللي كنت بحلم بيها مش فارقه البنات علي قفا مين يشيل كله شبه بعضه لبس واستايل واسلوب وكلام وكله فرق اسماء مش اكتر فدماغك يعني وبعدين ممكن اتجوزها وتكرهني فيها واندم ساعتها فعلي ايه اقلبها هي كمانلكن الراجل ده مينفعش اسيبه خصوصا انه انقذ حياتي وبعدين هيشيلي الجميله دي بعدين ويعرف اني راجل معاه بجد ولو وقعت في اي موقف هيقف جمبي جامد فمينفعش اسيبه فانا هنقذه هو وابيع الست والبنت  وممكن انزل اقتلهم هم الاتنين وانقذه هو بس علي اساس ان يبقي مفيش اي فرصه لحد يجي بعدي ينقذهم من اساسه يبقي واحده دخلت الجنه شهيده والتانيه دخلت الجنه مظلومه والتالت انقذت حياته قشطه حلو الحل ده 
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد