Department of Architecture Forum - Assiut University
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Department of Architecture Forum - Assiut Universityدخول

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyهى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
موقف حدث في إحدى الجامعات العربية .. حاول شاب أن يستوقف فتاة ليصف لها مدى إعجابه بها ..


ولكن الفتاة لم تكن صيدا سهلا .. كباقي الأسماك المغفلة أو ربما البريئة ..
ردت عليه بطريقة جعلته يدور حول نفسه دورة كاملة ويهتز في مكانه ..



والأكثر من هذا أنها قلبت طريقة تفكيره وجعلته يغير نظرته القزمة تجاه كل فتاة أراد أن يتسلى بها ..
أتعرفون .. بما وكيف ردت عليه ..؟؟

بهدوء الواثقة العاقلة قالت له :

أيها الشاب النبيل تنحى .. إن مازالت فيكَ نخوة عربية ..

سألتكَ إن بقيت فيكَ ذرة كرامة .. دعني أمر ولا تكثر عليا ..

لديا محاضرة أو موعد أم أبي ينتظرني .. أنت لا يعنيك بما لديا ..

لو كنت تراني أميرة في نظرك .. فدعني أراك فارساً عربيا ..

دعني أصدِّق أن الرجولة مازالت في شبابنا .. أم أنكم ترتدونها في المناسبات الرسمية ..

أو في غرف نومكم .. وعلى مقاعِدِكم .. أو عند محاولة صيد فتاة غبية ..

أنا كأختك .. ولا أظنك ترضى لأختك هذا..

أم أنها محرمة .. وأنا مسموحة وشرعية ..

أم أنها عذراء ومقدسة بالنسبة لك .. وأنا لست مثلها صبية ..




أيها الصديق الشهم .. تفضل إن كان عندك ما تقول.. كلي آذان صاغية .. فأنا لك صديقة وفية ..

ولكن من فضلك ... لو سمحت لا تبدأ في الحديث الممل ذاته .. أَنني أُعجبك وأنك على استعداد أن تتقدم رسميا .

وأنني مُنذ بدايةِ العام أفكر بك .. ولا أنام ولا أكل تصوري .. حياتي تلخبطت كليا ..
وأنني وأنني ...

فهذا اللسان ما عاد يقطر عسلاً .. ولا يحمله سوى الأغبياء ولست أتشرّف إن جئتني غبيا ..

صعد العالم إلى القمر ومازلنا نقزم فكرنا بالتفاهات العاطفية ..

ومازال أقصى ما يصل إِليه فكرنا .. كيف نواجه تلك الصبية ..

وماذا نقول .. وكيف نقول .. وأي قناع نلبس وأي شخصيِّة ..

تنحى حضرة المحترم .. فلا ترضى إمرأة كريمة أن ترى هكذا ولا أَضن أن رجلا كريما يرتضي لي نظرة دونية ..

فاحفظ ماء وجهك وتوكل على الله ..

إن كانت أوقاتك لهو وعبث .. فأوقاتي يا سيدي ذهبية ..

((اخواني وأخواتي مارايكم بهذة الفتاة العربية الاصيلة التي لم تنسى ان الله يراها وان الدين ثم التقاليد تحكمها))
"منقول"

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
شكرا يا فاطمة
الموضوع مهم ومفيد في نفس الوقت

عموما انتي عارفة ردي على سؤالك

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
الموضوع جميل جدا وياريت كل بنت تعمل كدة فعلا لان هى دى البنت العربية الاصيلة شكرا على الموضوع

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
شكرا يا فدوى على المرور والرد
وشكرا ليكى يا رحاب
وان برده اتمنى تكون كل مسلمه كده وادعو الله سبحانه وتعالى ان يرزقنا التقوى والعفاف

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
أنا افتكرت الموضوع دا بعد موضوع قريته عند واحده من صحباتى على الفيس ومكنتش متخيله اللى بقراه وان شاء الله أجيبه دلوقتى

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
------------------------------------------------------
بهذه الجملة بدأ حواره معي......

كنت قد توقفت أمام أحد المقاهي وذلك لشعوري بالنعاس في شارع التحليه الشهير
وعندما دخلت المقهى فوجئت بإحد الشباب فيه الكثير من الوسامة تبدو عليه الأناقة المفرطة يعطي رقم هاتفه إلى فتاة بدون أي إعتبار لأحد من الموجودين قائلا لها بصوت عالي
على الساعه التاسعة ونص
فاتجهت نحو طاولته وسألته
ممكن أجلس معاك لو سمحت ؟

فقال .. يا أخي إسمع إذا عايز تعطي نصايح فالجواب ... لا

ضحكت من إجابته التي تدل على الملل الشديد ولكن قلت مافيش نصايح ولكن مجرد كلام وعلوم ومنكم نستفيد.
فقال إتفضل
قلت هو فقط سؤال بسيط ليه يعني بتعطي رقمك للبنت وشغل و حركات..
فين الإنترنت والبلوتوث يعني انت مش ماشي على الموضه...!؟؟
فقال يا عزيزي كلنا ثعالب... و كل ثعلب له طريقه وله هدف فقلت أنا لي هدف ولكني لست ثعلب فأنا أصل لهدفي مباشرة.
فقال لابد أن تقوم بإي حركه أو مناورة حتى تصل لهدفك
فقلت طيب يا ثعلب مش خايف إن هذه البنت المسكينه تكتشف إنك ثعلب وساعتها تعطيك على رأسك..
فقال ما يهم ألقى غيرها الفاضيات كتيييييييير .. مستحيل تكشفني " لاحظوا الغرور فيه"
فقلت وليه يا أخي مستحيل تكشفك إذا دخلت قصة حب بتقولك تعال أخطبني قولي ردك إيه وقتهاا ؟
فضحك ضحكة عاليه وقال باين عليك غشيم طبعا لازم قصة حب هل تتوقع أقول ألو... لو سمحتي ممكن أتسلى بشرفك شويه
رفع ضغطي ولكن مسكت أعصابي وقلت ما رديتش علي ايه عذرك لو قالت تعال أخطبني
ضحك مرة أخرى وقال .. أول وأشهرهم عذر أكمل...المدرسه...المعهد ..الجامعه
..أكمل الشقه المهر المهم أكمل أي شي ناقص
فقلت إفرض يا ذكي قالت تعال أخطبني وكمل على مهلك كيف تصرفها .. قول
فقال ما قلت لك إنك غشيم ....هقولها اهلي مش موافقين لحد مأكمل دراسه
فقلت والله عذر .. لكن إفرض قالت لك أهلك وليه أهلك إنت طفل ما انت راجل ..تعال أخطبني لو راجل .. قوللي لو إنت محترف كيف تفك منها....
فقال أولا.. مافيش بنت تقول كدا ولو قالت بسيطه أقولها
.. أمي عندها السكر ما أقدر أزعلها أو أبويه عنده القلب والكلام الفاضي كتيييييييير.. يا عمي إنت ما تشوف مسلسلات....
فقلت لا والله .....
فقال ياعم الأعذاركثير بس أنا أعطيك أشهرها خذ مثلا .. إذا إنت ولد مدلع تقول لازم نتعرف على بعض أكثر مو معقول نتزوج على طول لازم نحب بعض
فقلت الله يخرب بيتك هذا معناه كلام بالتلفون ومقابلات و.. و .. و
فقال طبعا .. أجل أنا معطيها الرقم ليه
قلت طيب غير عذر نعرف بعض فيه غيره
فقال يا أخي أنا قاموس أعذار وحجج خذ عندك مثلا اقولها يعني أنا خاطبين لي بنت عمي ثم تنهد وقال بصوت رومانسي يحمل الأسى والحزن إنتي عارفه عاداتنا في الزواج يا منال .. أعطيني فرصة وأنا حتصرف
فقلت لاحول ولا قوة إلا بالله ثم سألته طيب يا أخي ليه تتنقل من وحده لوحده وليه بنت وحده ما تكفيش ؟
فقال خلااااااااااص مش هيكون لها طعم والجديد دائما له طعم حلوووو..........
طيب عمرك شفت وحده تشتري فستان ولو غالي وما تلبس غيره؟؟؟؟؟؟ ده الزي الرسمي للبنات تلاقي عندها ثاني...
فقلت طيب فين الحب الأول والكلام الكبير إلي يقولوا عليه
فقال وقد غير من جلسته شوف ... اول فتاه لها سحر خاص وأول مكالمه وأول جواب لكن أعطيك مثال شفت الصياد إللي يصيد سمك تلقى أول سمكه صادها فرحان فيها وتلقاه حاطها قدامه طوال الرحله لكن أول ما يوصل هو بنفسه يحطها في النار وهو أول واحد يأكل منها والبنات زي كده الشباب يدوروا الحب ومع أول بنت أو شاب يقولوا هو هذا الحب لين العلاقة تبرد ويدوروا حب ثاني وثالث .. وهكذااااااااا ما البنات الفاضيه كتيييييييير !!!!!!
فقلت يعني إنت تعترف إن مافي حب بين الشاب والفتاه
فقال أيوه.. حتى في القرآن الله عز وجل يقول (( وجعلنا بينهم مودة ورحمه )) شايف مودة ورحمه مو حب ومقابلات؟؟؟؟؟؟؟
فقلت كلام منطقي ومعقول لكن ليه كل الشباب بدون إستثناء يحبوا يتكلموا عن البنات إلي يعرفوهم قدام بعض .. يعني يفضحوا نفسهم ويفضحوا معاهم البنات!!!!!!!!
فقال دي مش فضايح .. يعني إنت لو إشتريت سياره جديده توريها لإصحابك وإلي يبني عماره يوريها لإصحابه وإلي يفوز بمسابقه يعلق الميداليه فرحان بيها وإلي في عمرنا مالوش غير البنات يعني ولد صياد للبنات كلامه حلو ووسيم ويوقع الطير زي ما بيقولوا.....
فقلت لكن الواحد يفتخر بشي يملكه كيف تفتخر بإنسانه مش تملكها؟؟؟؟؟
فقال لا يا حبيبي أنا أملكها ونص .. يعني أمها وأبوها يقولوا لها لا تكلمي أحد وتكلمني
ويقولوا لا تخرجي مع أحد وتخرج معاي
وأقدر أكلمها أي وقت وأشوفها أي وقت
يبقى أملكها ونص....قمة الوقاااااااحه
يا أخي إذا كان ربنا يقولها لاتختلي بغريب وبتقابلني يعني عصت ربها عشاني
ازاي تقول ما أملكها ؟
رفع ضغطي بقوووووووه لكن كلامه صح جــــــدااااا......
فقلت طيب إذا كنت تقابلها أي وقت وتشوفها أي وقت ليه تطلبوا صور وبعضكم يسجل عليهم وبعضكم يصور فيديو والعياذ بالله؟؟؟؟!!!
فقال هذه يا حبيبي ضمان وإثبات محبه يعني لو كانت تحبك بتعطيك صوره المهم الإقناع
فقلت أي إقناع هذه أعراض وشرف وفضايح كيف تقنعها
فتبسم إبتسامة الثعلب وقال بإسلوب مسرحي رائع لدرجة أنني كدت أن أصدقه ....
دي أخرتها إنتي مش واثقه في ولا في حبي هذه آخر مكالمه بيني وبينك صدقيني صورك أخذها علشان أحطها قدام عيني أنام وأملي عيني منها وعمري ما أطالع لوحده ثانيه
ولا خلينا نتصور سوى ... يا غبيه مو إحنا بنتزوج بنتزوج وكلام كثير... ألف طريقه وطريقه المهم تعرف كيف تضرب على الجرح زي ما بيقولوا
فقلت طيب إفرض مثلا مش عيتطتك لا صور ولا يحزنون بتسيبها ؟
فقال طبعا لا .. أنا صياد والصياد صبور وما بيملش
فقلت هنا المشكلة طيب والفضايح إللي بتصير البنات يعني ما يفكروا في الفضايح
فقال عارف إيه المشكله إن كل وحده تقول أنا واثقه من نفسي وحريصه أو انتوا مو فاهمين أو أصابع يدك ما هي زي بعض أو أحمد إبن ناس مستحيل يسوي كذا أو ماجد يحبني مره اصلا أنا لو غبت عنه يتجنن .. وكل وحده مستحيل تتخيل نفسها بطلة فضيحه مستقبلا وشوف بنفسك الإنترنت مليان فضايح وكلها بدت بقصة حب
فقلت طيب بعد الفضيحه إيه ذنب المسكينه إلي سلمتك قلبها
فقال أولا أنا بالذات من حقي هذه الحركات هذا حال الدنيا وما أحد ضربها على يدها وقال لها كلمي بالتلفون ولا كانت صبرت لحد ما يجيلها النصيبه
سألته قائلا بصراحه لو فيه بنت تورطت بمكالمات وصور كيف ممكن تخرج من دوامة التهديد
فقال مبتسما شكلك عااااايز تعرف سر المهنة لكن أقولك وخليها بيني وبينك علشان الشباب ما يزعلوا ... شوف ياعمي مايرد التهديد إلا التهديد يعني حتى الولد مش عايز فضايح .. يعني ممكن تقوله أنا هبلغ أبوي عنك وأخليه يبلغ الشرطه ....وأكل علقه وحده من أبوي .. ولا أنذل لك طول عمري أو حتى تبلغ مديرة المدرسة أو الوكيله وصدقني حصلت كثييييييير والوكيلة تعرف كيف تكلم أبوه او تكلم مدير المدرسه أوالجامعه أو حتى تكلم الشرطة أو هيئة الأمر بالمعروف بينهم وبشكل رسمي
بس سري ... ومن غير حتى أهلها ما يعرفوا علشان المشاكل والفضايح وأحسن لها المديرة تعرف .. ولا أهلها وجيرانهم وأصحاب الإنترنت كلهم يعرفوا أو حتى تبلغ هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بنفسها بالتلفون وصدقني الشرطة وهيئة الأمر إسم يخوف اتخن شنب في الشباب ههههههههههههههه
سألته ... إنت مش خااااااااايف أنشر هذا الكلام وسوقكم يوقف
فقال ضاحكا ... يا عمي والله لو تنشره وتخلي كل بنت تقرأه في طابور الصباح ماحيبطلوا حتى لو .. كم وحده حتبطل .. ميه .. ألف ... خليهم يبطلوا

الباقي نصيبنا معشر الشباب .....قمة الحقااااااااره
نظرت إلى ساعتي إنها الثامنه وعشر دقائق ولملمت أغراضي وودعته
فقال على رايح ع فين ..
فقلت خلاص صلاة العشاء
فقال لسه باقي على الأذآن عشرة دقائق
فقلت يا دوب أدور مسجد وألحق الصف الأول
فضحك ضحكة عالية جدا وقال ... شفت أنا قلت لك إنت تنظر في الساعه وتخطط تلحق الصف الأول علشان تصيد الأجر .. ما قلت لك ياحبيبي كلنا ثعالب وكل واحد يتفنن فـ صيد الي يبغاه
ضحكت مجاملة له وانصرفت وكلماته ترن في أذني
ثم تسألت إن نشرت هذا الكلام كم فتاة ممكن ان تترك المكالمات وكم فتاة تبقى من نصيب الثعالب
"ثم تذكرت قوله تعالى " من يشأ الله يضلله ومن يشأ يجعله على صراط مستقيم

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
يا ستااار
مافيش تعليق
غير اني عاوز اقول ودايما اقول
ماينفعش اي بنت تثق في اي واد دخل عليها بطريقه غير صحيحه
((يعني علاقه صداقه حب لحد ماربنا يفرجها او مايفرجهاش ادينا بنتسلى))
تحت مسمى ___ انا واثقه من نفسي__انا عارفه انا بعمل ايه___
وماتعرفش ان ده مدخل شيطاني
((قل هل ننبؤكم بالاخسرين اعمالا_الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا))
كل واحد او واحده بيعمل حاجه وفي نفسه ان هو اللي صح والدنيا كلها غلط
ومايقبلش نصيحة حد بدعوى
انا كبرت خلاص وعارفه الصح من الغلط
داخل تحت هذه الايه
في الموضوع ده بالذات عاوز اتكلم كتير
لكن
كثرة الكلام ينسي بعضه بعضا
شكرا لحضرتك على الموضوع الرائع

descriptionهى دى البنات ولا بلاش Emptyرد: هى دى البنات ولا بلاش

more_horiz
الموضوع دا موجه للبنات رقم واحد
بس في حاجة كمان لو كل ولد اخد باله منها
كما تدين تدان
لو كلمت بنت شهر سنة سنتين
فالبنت اللي هتبأى مراتك واللي انت منقيها قطة مغمضة طبعا
يقينا هتكون عملت كدا وانت طبعا كيس جوافة
ومش هتبأى عارف
ولو خرجت مع واحدة او اتنين مراتك عملت ذيك بالظبط
متهيألي لو كل واحد حط الفكرة دي في دماغه
هيفكر كتير قبل ما يعصي ربنا لان ربنا مبيسيبش حق حد
ميستناش انه عصى ربنا وبهدل ناس وبهدل نفسه قبل اي حد وان ربنا
في الاخر يديله بنت تعرف ربنا ومحترمة طول عمرها
لان دا ظلم للبنت وربنا مبيظلمش حد
طبعا دا كله لو مكنش لحق نفسه وتاب

شكرا يافاطمة ع الموضوع والاضافة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد